Mitä rakkaus luontoa kohtaan tarkoittaa, kysytään Kotka-Kymin seurakunnan lokakuun teemaluennoilla

Kuvituskuva.

Kotka-Kymin seurakunnassa järjestetään lokakuussa kaksi luonnon hyvinvointiin liittyvää luentoa. Luennot järjestetään Langinkosken kirkon Toivonsalissa. Tilaisuudet alkavat kahvitarjoilulla klo 17.30.

Eläimilläkin on mieli

Torstaina 5.10. klo 18 filosofi, aktivisti, kirjailija Elisa Aaltola puhuu aiheesta ”Mitä rakkaus luontoa ja eläimiä kohtaan tarkoittaa?” Luento sijoittuu sopivasti juuri Eläinten viikolle. Valtakunnallista Eläinten päivää vietetään keskiviikkona 4.10.

Aaltolan kutsumus eläinten ja luonnon parissa tehtävään työhön alkoi kehkeytyä jo lapsuudessa.

– Kasvoin maalla pienessä kylässä. Jo aivan piskuisena kiinnostuin eläinten näkökulmasta ja ymmärsin, että myös monista muista lajeista kuin ihmisestä löytyy mieli. Koira, hauki, korppi tai sika ovat ajattelevia, tuntevia, päätteleviä, muistavia, oppivaisia yksilöitä. Siksi ihmisellä on vastuu kohdella muiden lajien edustajia kunnioittavasti. Jo lapsena aloin sanoa: myös eläinten hyvinvoinnilla on väliä.

Ihmisen tehtävä luomakunnassa

Tiistaina 17.10. klo 18 luennoimaan saapuu dosentti, TT Kari Kuula. Hän puhuu teemalla ”Kaunis kuva ihmisestä. Suloinen tulkinta Raamatun luomiskertomuksesta”. Luennolla Kuula avaa kristillistä ihmiskuvaa Raamatun ensilehtien kautta.

Kuulan luennolla pohditaan, mikä on ihminen ja miten hänet luotiin. Raamatun toiselta sivulta löytyy suloinen kertomus ensimmäisen ihmisparin luomisesta. Kuula esittelee sen tulkintaa.

– Se kertoo rakkaudesta, ihmisen paikasta Jumalan edessä ja hänen tehtävästään luomakunnassa. Kertomuksesta löytyy kuva tiedettä harjoittavasta ihmisestä. Siinä pohditaan ihmisen suhdetta eläimiin, Kuula kuvailee.

Elämän ihmeeseenkin otetaan kantaa: mitä elämä on ja miten se pohjimmiltaan saa alkunsa.

2023-09-25 10:18:08.0