Rasisminvastainen viikko päättyy maailmojen messuun – Palmusunnuntaista hiljennytään kohti pääsiäistä

Pääsiäinen on kristittyjen suurin juhla ja kirkkovuoden huippukohta.

Rasisminvastainen viikko Kotkassa päättyy maailmojen messuun, jota vietetään Langinkosken kirkossa palmusunnuntaina 24.3. kello 10.

Monikulttuurisessa maailmojen messussa lauletaan ja rukoillaan eri kielillä. Messun aikaan pidettävässä pyhäkoulussa askarrellaan virpomisvitsoja ja virvotaan kirkkokansaa. Messu tulee nähtäville Kotka-Kymin seurakunnan Facebookiin osoitteeseen www.facebook.com/kotkakymi

Palmusunnuntai aloittaa pääsiäisen vieton. Pääsiäinen on kristittyjen suurin juhla ja kirkkovuoden huippukohta. Palmusunnuntaina muistetaan Jeesuksen saapumista Jerusalemiin aasilla ratsastaen.

Pääsiäisen toivon sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta: Jeesuksen ylösnousemuksen myötä kuoleman kahle on murrettu ihmiskunnan ympäriltä. Juhlan suomalainen nimi viittaa paastosta pääsemiseen. Kristityt ovat viettäneet pääsiäistä aivan kristinuskon alkuajoista lähtien. Tänä vuonna pääsiäistä vietetään maaliskuun lopulla.

Pääsiäisen tapahtumat Kotka-Kymin seurakunnassa

Palmusunnuntai 24.3.

• klo 10 Maailmojen messu Langinkosken kirkossa. Saarnan aikaan pyhäkoulu. Messu katsottavissa myös verkossa.
  • klo 13 Messu Kymin kirkossa.
  • klo 17 Messu Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon. Hiljaisen viikon aamuhartaus ilmestyy Kotka-Kymin Facebookiin jokaisena päivänä kello 7.30.

Tiistai 26.3

Klo 17.30 Hiljaisen viikon pieni pyhiinvaellus Metsäkulman kappelilta Höyteriin ja takaisin.

Keskiviikko 27.3.

Klo 9.30 Lasten pääsiäiskirkko Langinkosken kirkossa.

Klo 13 Ehtoolliskirkko Langinkosken kirkossa.

Klo 17.45 Hetki Pyhää -ehtoollishartaus Langinkosken kirkossa.

Klo 18 Gospelyhtye Pro Fiden pääsiäiskonsertti Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Klo 19 Pääsiäisviikon konsertti: Händelin Ylösnousemus-oratorio Kymin kirkossa. Solisteina Magdalena Lucjan, Sylwia Ziólkowska, Delphine Galou ja Žiga Čopi, kapellimestarina Topi Lehtipuu. Yhteistyössä Kymi Sinfonietta.

Klo 19 Iltahartaus verkossa osoitteessa www.facebook.com/kotkakymi

Torstai 28.3.

Klo 10 Lasten pääsiäiskirkko Kymin kirkossa.

Klo 17 Kiirastorstain messu Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Klo 18 Kiirastorstain messu Kymin kirkossa.

Klo 19 Kiirastorstain messu Langinkosken kirkko.

Klo 20 Kiirastorstain hartaus verkossa.

Perjantai 29.3.

klo 10 Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Langinkosken kirkossa.

Klo 10 Pitkäperjantain hartaus verkossa.

Klo 15 Kuolinhetken hartaus Kymin kirkossa.

Klo 17 Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Lauantai 30.3.

Klo 17 G.B. Pergolesi: Stabat Mater -konsertti Kymin kirkossa. Periodiorkesteri-Kotka, solisteina Leena Arffman, Ann-Marie Heino ja Niina Huopainen. Ohjaus Eija Vilkki.

klo 23 Pääsiäisyön messu Kymin kirkossa.

1. pääsiäispäivä sunnuntai 31.3.

Klo 10 Messu Langinkosken kirkossa.

Klo 10 Pääsiäispäivän hartaus verkossa.

Klo 13 Messu Kymin kirkossa.

Klo 17 Tuomasmessu Kotkan seurakuntakeskuksessa.

2. pääsiäispäivä maanantai 1.4.

Klo 10 toisen pääsiäispäivän hartaus verkossa.

Klo 17 Messu Kotkan seurakuntakeskuksessa.

Wed Mar 20 08:13:00 EET 2024