Kotka-Kymin seurakunnan tilinpäätös vajaat 400 000 euroa ylijäämäinen

Tilinpäätökseen sisältyi useita kertaluontoisia eriä, kuten Mariankatu 14 -kiinteistökokonaisuuden myynti.

Kotka-Kymin seurakunta teki viime vuonna 389 984,74 euroa ylijäämäisen tilinpäätöksen.

Seurakunnan tilinpäätöksessä merkittäviä kirjanpitovaikutuksia aiheutti Mariankatu 14 -kiinteistökokonaisuuden myynti. Vatikaanina tunnettu kiinteistö myytiin kesällä 2023. Tilinpäätökseen sisältyi muitakin kertaluonteisia eriä. Myyntivoittoja aiheutui Kyyhkylän määräalan sekä Aittakorven seurakuntatalon kaupoista.

Myönteistä kehitystä vuoteen 2022 verrattuna tapahtui kirkollisverotuotossa, joka kasvoi 12,6 prosenttia. Verotulot lisääntyivät noin 8,2 miljoonasta eurosta noin 9,3 miljoonaan euroon. Myös valtion rahoitus kasvoi hieman.

Henkilöstökulut nousivat noin 5,79 miljoonasta eurosta noin 6,04 miljoonaan euroon (4,3 prosenttia). Henkilöstökulujen osuus toimintakuluista oli 60,5 prosenttia. Henkilöstömenojen osuus toimintakuluista kuitenkin pieneni suhteessa edelliseen vuoteen.

Seurakunnan taseen loppusumma on noin 20,9 miljoonaa. Seurakunnalla ei ole lainoja.

Nettoinvestoinnit vuonna 2023 olivat noin 1,8 miljoonaa euroa. Suurimmat investointikohteet olivat Kotkan kirkon peruskorjaus (1,3 miljoonaa euroa), krematorion korjaus (146 000 euroa) sekä Helilän seurakuntatalon korjaus (79 000 euroa).

Kotka-Kymin seurakunnan jäsenmäärä oli vuoden lopussa 30 189.  Kirkkoon kuulumisprosentti on noin 59,8.

- Seurakunnan taloudellinen tilanne on hyvä ja vakaa, vaikka vuoden 2024 talousarvio on alijäämäinen. Talousarviossa on pyritty varautumaan kustannustason nousuun. Talouden tasapainottamistoimenpiteille ei tällä hetkellä ole tarvetta, sanoo Kotka-Kymin seurakunnan talousjohtaja Jari-Pekka Väisänen.

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvosto käsitteli vuoden 2023 tilinpäätöksen sekä toiminta- ja henkilöstökertomukset kokouksessaan 21.3. Toimintakertomus sekä tilinpäätös etenevät seuraavaksi Kotka-Kymin seurakunnan kirkkovaltuustoon. Kirkkoneuvosto esittää valtuustolle tili- ja vastuuvapauden myöntämistä.

2024-04-04 10:48:00.0