Kastepäivä on helppo ja mukava kastejuhla – Seuraava Kastepäivä pidetään 4.5.

Kastettavalle lapselle riittää nykyisin yksi kummi.

Langinkosken kirkolla vietetään lauantaina 4.5. Kastepäivää. Kastepäivä on Kotka-Kymin seurakunnan järjestämä valmis kastejuhla.

Kastettavaksi voi tuoda niin vauvoja kuin jo vähän vanhempiakin lapsia tai nuoria, 0–14-vuotiaita. Jokainen kastettava saa yksilöllisen kasteen, ristinmerkin, siunaamisen ja kastekynttilän. Kukin lapsi kastetaan yksitellen, mutta muuten tapahtuma on seurakunnan yhteinen juhla. Kastettavat perheineen ovat yhdessä koolla kirkossa.

Kasteen jälkeen Toivonsalissa on katettu oma pöytä jokaiselle kastetulle ja hänen läheisilleen. Perhe ja sukulaiset ovat tervetulleita mukaan juhlaan.

– Kastepäivä on helppo tapa kastejuhlan pitämiseen ilman mitään stressiä tai perheen omia etukäteisvalmisteluja. Tilaisuus sopii myös nuorille, jotka ovat ilmoittautuneet rippikouluun, mutta joita ei ole vielä kastettu. Tässä olisi hyvä tilaisuus tulla kasteelle jo näin rippikoulun alussa, vinkkaa seurakuntapastori Anne Läheniemi.

Kastepäivään tulee ilmoittautua etukäteen 19.4. mennessä osoitteessa www.kotka-kyminseurakunta.fi/kastepaiva. Kastettavalle lapselle on myös valittava kummi ennen kastejuhlaa.

Kastettavalle lapselle riittää nykyisin yksi kummi, joka on konfirmoitu ja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäsen. Aiemmin kummien vähimmäismäärä oli kaksi.

Kirkolliskokous päätti muuttaa kummien vähimmäismäärää, jotta kastejärjestelyt helpottuisivat. Päätös palvelee erityisesti perheitä, joissa kummien löytäminen on ollut vaikeaa. Kummien vähimmäismäärän muutos astui voimaan 1.7.2023.

Tue Apr 09 08:14:00 EEST 2024