Vinkkejä lapsiperheiden kesätekemiseen

”Tylsää, ei oo mitään tekemistä!” Onko tätä kuultu teidänkin perheessä? Ei hätää! Pyysimme Kotka-Kymin seurakunnan lastenohjaajilta vinkkejä, mitä kivaa lasten kanssa voisi kesällä keksiä.

Pieni tyttö kurkistaa värikkään lasten teltan takaa. Pihapiiri, taustalla leikkimökki.

kuva: Heidi Nevalainen

Kotona ja sisätiloissa

Järjestetään lettukestit tai leivotaan yhdessä koko perheen kanssa.

Opetellaan kotitöitä yhdessä lasten kanssa. Tässä toki on huomioitava lapsen ikä.

Luetaan yhdessä satukirjoja.

Pino isoja lettuja.

Omalla pihalla

Levitetään pihalle jätesäkki ja puetaan päälle uikkarit. Otetaan sormivärejä ja maalataan itsemme päästä varpaisiin. Kun ollaan valmiita, joku voi napata vielä valokuvan muistoksi. Ja lopuksi sitten suihkuun!

Täytetään vesi-ilmapalloja ja ollaan niillä vesisotaa. Kesän lämmössä voi mennä ulos kaatosateellakin ja kastua oikein kunnolla!

Tehdään eväsretki tai telttaretki omalle pihalle tai parvekkeelle. Voidaan jäädä jopa yöksikin!

Pihalla voi järjestää myös discon tai oman perheen olympialaiset. Lajeina voi olla vaikkapa juoksua, pituushyppyä, kiventyöntöä… keksikää lajeja yhdessä lisää! Vai järjestäisittekö sittenkin perheen omat talkoot, esimerkiksi puupinon kasaamiseen tai maalaushommiin?

Saavissa iso kasa vedellä täytettyjä vesi-ilmapalloja.

Lähiluonnossa

Tehdään juhannussaunaan tuoksupusseja: kerää koivunlehtiä harvaan kangaspussiin tai suodatinpussiin. Laita pussi löylyveteen noin 15 minuutiksi ja saat saunaan koivun tuoksun. Voit kuivattaa pusseja myös talven varalle.

Järjestetään onkikisat oman perheen kesken.

Lähimetsään voi tehdä pallogolf-radan. Merkitse joitakin puita esimerkiksi nauhalla. Sopikaa, mistä aloitetaan ja heittäkää vuorotellen pallolla, tavoitteena osua radan ensimmäiseen merkittyyn puuhun. Lasketaan, kuinka monella heitolla osut puuhun. Sitten jatketaan kohti seuraavaa puuta.

Muualla

Helilän seurakuntatalon pihalla on ensi viikosta (viikko 21) alkaen ohjeita, joilla voidaan käydä Raamatun luomiskertomus läpi leikkien ja liikkuen. Rata sopii eri-ikäisille lapsille.

Santalahden luontopolku on kesäkuun loppuun asti myös Kirjainpolku. Sen varrella olevat merkinnät ovat Kotka-Kymin seurakunnan lastenohjaajien toteuttamia.

Puun runkoon kiinnitetty lappu, jossa teksti: Ummista silmäsi ja mieti mistä unelmoit.

Ideointia yhdessä

Suunnitella voi myös yhdessä. Kirjoitetaan tai piirretään lapuille, mitä kaikkea tekemistä voisi olla: saunomista, soutamista, kävelyretkeä, kukkien poimimista, auringon ottamista, mattojen pesua tai polkupyörän huoltamista tai mitä vain. Jaetaan sitten laput osallistujille, ja jokainen valitsee omista lapuistaan yhden tärkeimmän. Laput voi jakaa vielä uudelleen ja tehdä useammankin valintakierroksen. Lopuksi katsotaan valitut tekemiset yhdessä ja päätetään, mitä toteutetaan.

Somessa

Seuraa Kotka-Kymin seurakunnan lapsi- ja perhetyön somekanavia Facebookissa, YouTubessa tai Instagramissa. Siellä jaetaan paljon kivoja askarteluvinkkejä, muskareita, tanssivideoita ja muita vinkkejä yhteiseen tekemiseen.

2020-05-16 06:30:00.0