Mussalon hautausmaalla 100-vuotisjuhla

Hautausmaan maisemaa, keskellä kellotorni.

Kotka-Kymin seurakunnan Mussalon hautausmaan käyttöönotosta tulee kuluneeksi sata vuotta. Hautausmaa vihittiin käyttöön 8.8.1920.

100-vuotista hautausmaata juhlistetaan juhlahartaudella sunnuntaina 9.8. klo 16. Hartauden pitävät kappalainen Hannu Marttila ja kanttori Tarja Silvennoinen. Tilaisuuden jälkeen paikalla on kahvitarjoilu.

Juhlahartaus on katsottavissa myös verkossa, Kotka-Kymin seurakunnan Facebook-sivuilla osoitteessa www.facebook.com/kotkakymi.

Oma hautausmaa helpotti hautaussaattoja

Mussalon hautausmaa perustettiin aikoinaan saaren asukkaiden omasta aloitteesta. Tuohon aikaan saaresta ei vielä ollut siltayhteyttä, joten hautaussaatot oli tehty kesällä veneellä ja talvella hevoskyydeillä jäätä pitkin. Mussalo kuului silloin Kymin seurakuntaan ja hautaan siunaamiset tapahtuivat Kymin kirkossa.

Mussalon hautausmaan alue on nykyisin 2,7 hehtaarin suuruinen. Vapaita hautapaikkoja on vielä runsaasti jäljellä.

Hautausmaalla ei ole siunauskappelia, mutta kellotapuli valmistui vuonna 2002. Tapulin soittokello on Lavansaaren kirkon vanha kello.

2020-07-31 09:12:00.0