Apulannan musiikki soi messussa

Osana Kolahtaako elokuvaviikkoa järjestetään Kymin kirkossa Apulanta -messu teemalla "Valot pimeyksien reunoilla".

Liity mukaan Apulanta-messuun Kotka-Kymin seurakunnan facebook-sivuilla

11. lokakuuta Kymin kirkossa vietetään Apulanta-messua. Kyse on muuten perinteisestä messusta, mutta kappaleet ovat Apulanta-yhtyeen lauluja.

– Kappaleissa on paljon uskonnollista sanastoa, vaikka sanoma olisikin joku muu. Heillä on esimerkiksi kappa-leet Jumala ja Armo, pohtii kanttori Jenny Kallberg Kotka-Kymin seurakunnasta.

Idea messuun tuli alun perin Maarit Alhosaarelta, Kotka-Kymin seurakunnan kappalaiselta. Hän ihastui kappaleeseen Valot pimeyksien reunoilla ja alkoi tutustua muuhunkin tuotantoon.

– Rupesin ajattelemaan, että näissähän on semmoista syvyyttä ja ajatuksia, jotka voisi ymmärtää hengellises-tikin. Laitoin Facebookiin kysymyksen, mitä ajattelisitte, voisiko Apulannan kappaleista koostaa messun. Moni vastasi, että hyvin voisi, muistelee Alhosaari.

Lopulta koossa oli innokas porukka, jonka kanssa messua alettiin ideoida.
Messussa ajatuksena on, että kappaleet ja Raamatuntekstit käyvät vuoropuhelua.

– Laulut on ihmisten arkisia ajatuksia, joihin yritämme etsiä vastausta Raamatusta ja uskosta, kertoo Jenny Kallberg.

Kappaleet soitetaan kirkkotilaan sovitettuna ja niin, että sanat nousevat päärooliin. Kallberg uskoo, että sano-jen merkitys avautuu näin ihan uudella tavalla. Myös se, että laulut soivat kirkossa, voi vaikuttaa tulkintaan.

– Luulen, että tämä messu sopii niillekin, joille Jumalanpalvelukset eivät ole niin tuttuja. Tämä voi olla helppo paikka tulla tutustumaan.

Apulanta-messu Kymin kirkossa 11.10. klo 19

Messuun mahtuu koronarajoitusten vuoksi maksimissaan 200 henkilöä.

2020-09-21 07:52:00.0