Kotkan Urkuviikko soi taas 22.-26. marraskuuta

Perinteinen Kotkan Urkuviikko pidetään tänä vuonna 22.-26. marraskuuta Kotkan kirkossa. Konsertteja on yhteensä viisi.

– Kaikki esiintyjät ovat tänä vuonna suomalaisia tai Suomessa asuvia koronarajoitusten takia, kertoo kanttori Irina Lampén Kotka-Kymin seurakunnasta.

Turvallisuussyistä myös ohjelmamyynnistä päätettiin luopua, joten konsertteihin on vapaa pääsy. Kävijöiltä toivotaan kuitenkin vapaaehtoista ohjelmamaksua kolehdin muodossa.

– Edellisvuosina ohjelmamaksu on ollut 10 euroa, sanoo Lampén.

Suomen ensiesitys ja kotkalaisia taitureita

Urkuviikko käynnistyy sunnuntaina 22.11. klo 16 kotkalaisella laululla. Sopraano Riikka Pelo ja baritoni Riku Pelo konsertoivat yhdessä urkuri Ilpo Laspaksen kanssa. Laspas on tunnettu urkuri, joka konsertoi ahkerasti ja on menestynyt useissa kilpailuissa.

Maanantaina 23.11. klo 18 konsertin esiintyjänä on urkuri Markku Mäkinen. Beethovenin juhlavuoden kunniaksi Mäkinen valottaa Etelä-Saksan ja Itävallan urkukulttuuria. Mäkinen on monipuolinen muusikko, joka opettaa urkujensoittoa Taideyliopisto Sibelius-Akatemiassa.

Tiistaina 24.11. klo 12 kuullaan yhtä maamme urkukentän nuorimmista ammattilaisista, Irina Vavilovaa. Vavilova aloitti hiljattain Jyväskylän Kaupunginkirkon A-kanttorina. Kotkassa hän esittää Bachin ja Muffatin musiikkia.

Keskiviikkona 25.11. klo 18 ohjelmassa on eräs Suomen ensiesitystä. Urkuri Susanne Kujala soittaa konsertissaan Thomas Lacôten uusimman urkuteoksen Suomen ensiesityksen. Kujala on monipuolinen urkuri, joka on perehtynyt erityisesti uuden musiikin keinoihin. Konsertin teemana on Vater unser im Himmelreich (Isä meidän taivaassa) -koraali.

Urkuviikko päättyy torstaina 26.11. klo 12 kotkalaisten urkureiden konserttiin. Esiintyjinä ovat Mikko Hauhia, Jaana Jokimies, Jarmo Kaijansinkko, Irina Lampén, Anni Nousiainen ja Anssi Pyykkönen.

Kotkan Urkuviikko Kotkan kirkossa

• su 22.11. klo 16 Barokin hehkua
    Riikka Pelo, sopraano, Riku Pelo, baritoni, ja Ilpo Laspas, urut

• ma 23.11. klo 18 Beethoven ja esi-isät