Kirkkoneuvoston kokouksen 25.11. päätöksiä

Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvosto kokoontui eilen keskiviikkona 25.11.2020.

Tietokone ja paperi sekä kynä.

Kokouksessa käsiteltiin vuoden 2021 toimintasuunnitelmaa ja talousarviota. Molemmat päätettiin lähettää hyväksyttäväksi kirkkovaltuustolle. Kirkkoneuvosto valitsi seurakuntalehti Osviitalle toimitusneuvoston vuosille 2021-2022 sekä Kolahtaako-elokuvaviikon työryhmän vuodelle 2021. Lisäksi kokouksessa päätettiin esittää kirkkovaltuustolle, että Kotka-Kymin seurakunta liittyy Kouvolan aluerekisterikeskukseen 1.4.2021 alkaen.

Kokouksessa käsiteltiin lisäksi kurssikeskusselvitystä ja avioliittolain muutoksien vaikutusta Kotka-Kymin seurakuntaan.

Kurssikeskusselvityksessä kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että seurakunta luopuu Ristiniemen kurssikeskuksesta sekä esittää kirkkovaltuustolle, että Höyterin kurssikeskuksen kehittämiseen nimetään hankeryhmä ja tehdään hankesuunnitelma, jossa selvitetään korjausvaihtoehdon lisäksi uudisrakentamisen mahdollisuus.

Kokouksessa käsiteltiin lisäksi avioliittolain muutoksen vaikutuksia seurakunnassa. Kirkkoneuvostossa 29.10.2020 Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Mikko Hauhia esitti, että kirkkoneuvosto ottaa uudelleen käsiteltäväksi Kotka-Kymin seurakunnan 22.2.2017 kirkkoneuvoston päätöksen 34§ Avioliittolain muutoksen vaikutukset Kotka-Kymin seurakunnassa ja että kirkkoneuvosto päättää, että Kotka-Kymin seurakunnan kaikki sakraalitilat ovat käytettävissä rukoushetkiin siviiliavioliiton solmineiden kanssa ja heidän puolestaan. Tilat ovat luonnollisesti käytettävissä myöskin samaa sukupuolta olevien parien puolesta ja kanssa rukoilemista varten.

Lokakuun kokouksessa asian jatkovalmistelusta äänestettiin. Kirkkoneuvoston jäsen Ville Mielonen teki vastaesityksen, että päätösehdotusta ei hyväksytä ja asian käsittely lopetetaan. Kirkkoneuvoston jäsen Jukka Lemmetyinen kannatti Ville Mielosen ehdotusta. Asian jatkovalmistelusta äänestettiin tuolloin luvuin 8-2. Jatkovalmistelun jälkeen kirkkoneuvoston kokouksessa 25.11.2020 vs. kirkkoherra esitti, että Kotka-Kymin seurakunnan kaikki sakraalitilat ovat käytettävissä rukoushetkiin siviiliavioliiton solmineiden kanssa ja heidän puolestaan. Tilat ovat luonnollisesti käytettävissä myöskin samaa sukupuolta olevien parien puolesta ja kanssa rukoilemista varten. Kirkkoneuvoston jäsen Ville Mielonen teki vastaesityksen, että päätösehdotusta ei hyväksytä ja asian käsittely lopetetaan. Kirkkoneuvoston jäsen Jukka Lemmetyinen kannatti Ville Mielosen ehdotusta. Asiasta äänestettiin luvuin 7-3, 1 tyhjä. Vs. kirkkoherran esityksen kannalla olivat Tuula Anttila, Minni Kuisma, Pirjo Romppanen, Mikko Hauhia, Reino Korhonen, Kaisa Rönkä ja Hannu Marttila. Vastaesityksen puolesta äänestivät Ville Mielonen, Jukka Lemmetyinen ja Nina Savonen. Aimo Ilomäki äänesti tyhjää. Päätökseksi tuli vs. kirkkoherran esitys, että seurakunnan kaikki sakraalitilat ovat käytettävissä rukoushetkiin siviiliavioliiton solmineiden kanssa ja heidän puolestaan.

2020-11-26 16:57:01.0