Rannikkopajojen nuoret kunnostivat Kymin kirkon ikkunan

Kaksi ihmistä katselee ulkoa päin Kymin kirkon ikkunaa.

Rannikkopajojen työvalmentajat Erkki Saarinen ja Nina Järvinen kertovat, että ikkuna kunnostettiin perinteitä kunnioittaen ja vanhaa säästäen.

Kymin kirkossa on aloitettu ikkunoiden kunnostaminen. Ensimmäinen ikkunoista on nyt saatu valmiiksi ja kunnostustyön tekivät Rannikkopajojen nuoret.

– Kyse on työelämään valmentautujista, 17-29-vuotiaista nuorista, jotka opettelevat työelämän taitoja ja pohtivat samalla, mikä olisi itselle sopiva ala, kertoo työvalmentaja Erkki Saarinen.

Nuoret aloittivat työn jo keväällä, mutta korona hidasti edistymistä. Urkuparven viereinen korkea ikkuna valmistui lopulta syksyllä.

Ikkunanpielistä poistettiin kaikki vanhat maalikerrokset ja tilalle siveltiin uudet pellavaöljymaalit. Lisäksi rapistuneet kittaukset uusittiin.

– Kaikki tehtiin perinteisillä materiaaleilla, perinteitä kunnioittaen. Säästimme vanhaa niin paljon kuin mahdollista, sanoo työvalmentaja Nina Järvinen.

Loputkin Kymin kirkon ikkunoista on tarkoitus kunnostaa, mutta päätökset tekijästä tehdään myöhemmin. Rannikkopajat tekisivät mielellään loputkin, sillä kokemus oli nuorille arvokas.

– Monet tykkäsivät tästä työstä tosi paljon, osa totesi haluavansa mennä opiskelemaan pintakäsittelyä. Nuoret ymmärsivät, että tämä on arvokas homma, kun museovirastokin oli tässä mukana, kiittelee Erkki Saarinen.

2020-12-04 13:29:47.0