Palveleva puhelin etsii lisää päivystäjiä

Kirkon keskusteluavun Palveleva puhelin hakee uusia päivystäjiä Etelä-Kymenlaaksosta. Kurssi uusille päivystäjille alkaa huhtikuussa Kotkassa.

Palveleva puhelin on osa kirkon keskusteluapua. Päivystäjinä on kirkon työntekijöitä ja koulutettuja vapaaehtoisia ympäri Suomen. Puhelin on auki vuoden jokaisena päivänä klo 18-24, mutta Etelä-Kymenlaakson päivystäjät päivystävät aina klo 18-21.

Merkityksellinen vapaaehtoistyö

Palvelevassa puhelimessa päivystäminen sopii yli 23-vuotiaille, jotka pystyvät sitoutumaan päivystykseen kerran kuukaudessa 3 tunnin ajan. Lisäksi järjestetään työnohjausta tunnin verran kuukausittain.

– Päivystäminen edellyttää halukkuutta antaa aikaansa toisten ihmisten hyväksi ja myös tasapainoista elämäntilannetta, jotta on voimavaroja kuunnella toisia ihmisiä, sanoo auttamistyön seurakuntapastori Elise Hasanen Kotka-Kymin seurakunnasta.

Päivystäjät sitoutuvat vaitiolovelvollisuuteen. Palvelu on anonyymi, eikä päivystäjä koskaan kerro itsestään tietoja puhelinkeskusteluissa.

Päivystäminen tapahtuu Kotka-Kymin seurakunnan tiloissa. Etelä-Kymenlaakson päivystysringissä on ihmisiä Pyhtään, Haminan ja Kotka-Kymin seurakunnista.

– Päivystäjät saavat tukea ja lisäkoulutusta sekä mahtavan päivystysporukan, jonka kanssa viettää aikaa. Lisäksi tietysti vapaaehtoistyön, jolla on merkitystä, kuvailee Elise Hasanen.

Kurssi alkaa huhtikuussa

Kurssi uusille päivystäjille järjestetään keskiviikkoisin 7.4., 21.4., 5.5., 19.5. ja 2.6. klo 17-20 Kotkan seurakuntakeskuksella. Kaikki ilmoittautuneet haastatellaan ennen kurssia. Ilmoittautumiset Elise Hasaselle 21.3. mennessä: elise.hasanen@evl.fi tai p. 040 196 7547.

Kurssilla annetaan kattava koulutus ihmisten kohtaamisesta ja auttamistyöstä puhelimessa. Kurssilla painotetaan käytännön harjoituksia ja yhdessä oppimista. Lopuksi sovitaan harjoitteluvuoroista, joissa mukana on aina kokenut päivystäjä.

Tutustu kurssiimme

lisätietoa myös osoitteesta: http://www.evl.fi/kirkonkeskusteluapu/paivystajaksi

2021-02-16 11:12:00.0