Pääsiäinen juhlistaa Jeesuksen ylösnousemusta poikkeusaikanakin

Pääsiäinen, kristittyjen suurin juhla, on pian. Monet pääsiäiseen liittyvät seurakunnan tapahtumat, tilaisuudet ja tutuksi tulleet tavat toteutetaan tänä vuonna koronaepidemian vuoksi verkossa. Kirkko välittää poikkeusoloissakin seurakuntalaisille lohtua ja toivoa, kertoo hiljaisen viikon tapahtumat sekä pääsiäisen ilosanoman monilla eri kanavilla.

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja huippukohta

Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta. Pääsiäisen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää. Pääsiäisen toivon sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta: Jeesuksen ylösnousemuksen myötä kuoleman kahle on murrettu ihmiskunnan ympäriltä. Juhlan suomalainen nimi viittaa paastosta pääsemiseen. Kristityt ovat viettäneet pääsiäistä aivan kristinuskon alkuajoista lähtien. Pääsiäistä vietetään kevätpäivän tasauksen jälkeisen täysikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tänä vuonna pääsiäinen on 4.4.2021

Poikkeusolojen pääsiäinen Kotka-Kymin seurakunnassa

Kotkan ja Kymin kirkot ovat avoinna hiljentymistä ja sielunhoitoa varten 30.4. asti ke klo 14–15 ja su klo 16–17. Paikalla on seurakunnan työntekijä keskustelua varten.

Ehtoollista vietetään pääsiäisenä palmusunnuntaina 28.3. klo 11–12, kiirastorstaina 1.4. klo 19–20, pääsiäispäivänä su 4.4. klo 11-12 ja II pääsiäispäivänä ma 5.4. klo 11-12 Kotkan kirkossa.

Kotka-Kymin seurakunnissa on tehty pääsiäispolut lapsiperheitä varten. Poluilla on tehtävärasteja ja muuta tekemistä, joita voi tutkailla yhdessä koko perheen kanssa. Polkuja on tehty kolmeen eri paikkaan: Helilän pappilan pihaan (Karhulantie 36 B, Hovinpuiston päiväkodin vieressä), Langinkosken keisarillisen kalastusmajan ympäristöön ja Katariinan Meripuistoon, lasten leikkipaikan luo. Osa polkujen tehtävistä on erilaisia. Kotkan pääsiäispolut ovat kierrettävissä 27.3.–5.4.

Kotkassa pääset katsomaan myös pääsiäiskuvaelmaa Kotkan seurakuntakeskuksen ikkunoista kurkkien. Sisäpihan ikkunoihin on tehty pääsiäisen kertomus nukkekuvaelmana. Tarinoista on tehty myös videoita, joita pääset katsomaan omasta kännykästä QR-koodien avulla. Koodit löytyvät seurakuntakeskuksen ikkunoista. Pääsiäiskuvaelma on nähtävissä 26.3.–6.4.

Pääsiäisen jumalanpalvelukset verkossa

Koronaviruspandemian vuoksi seurakunnan jumalanpalvelukset on siirretty verkkoon lähetettäväksi. Sen vuoksi myös pääsiäisen kaikki jumalanpalvelukset tulevat ainoastaan verkon välityksellä.

Lähetämme seuraavat pääsiäisen ajan jumalanpalvelukset, hartaudet ja musiikkihetket facebook-sivuillamme osoitteessa www.facebook.com/KotkaKymi. Tilaisuudet ovat katsottavissa myös jälkikäteen.

su 28.3.

• klo 10  Palmusunnuntain messu verkossa Langinkosken kirkosta
  • klo 11-12  Ehtoollinen Kotkan, Kymin ja Langinkosken kirkossa
  • klo 11 Etävirpominen verkossa