Parikan hautausmaalla voi kesällä saada papin juttuseuraksi

Kotkan Parikan hautausmaalla voi kesällä tavata papin. Kotka-Kymin seurakunnan papit päivystävät kesä-elokuun ajan hautausmaalla aina torstaisin kahden tunnin ajan. Parillisilla viikoilla päivystysaika on klo 10–12 ja parittomilla viikoilla klo 14–16. Sateella päivystystä ei ole.

Hautausmaalla päivystävien pappien kanssa voi jutella mistä vain, lupaa seurakuntapastori Elise Hasanen.

– Siellä ollaan juuri sitä varten, että voi tulla juttelemaan mistä vaan. Myös, jos ei ole mitään erityistä, vaan haluaa vain kertoa kuulumisia. Tietysti hautausmaalla puhe helposti ajautuu kuolemaan ja erityisesti siihen, jos joku oma rakas lepää jo kyseisellä hautausmaalla.

Kohtaamisia sattumalta ja varta vasten

Kotka-Kymin seurakunnan papit kokeilivat hautausmaalla päivystämistä jo viime joulun alla. Kokemus oli positiivinen.

– Tapasimme ihmisiä sattumalta, mutta myös niin, että ihmiset olivat tulleet hautausmaalle ihan vain sitä varten, että halusivat jutella papin kanssa, muistelee Hasanen.

Idean hautausmaalla päivystämiseen Elise Hasanen sai, kun kuuli Helsingin Malmin hautausmaalla päivystävästä papista. Asia jäi kiinnostamaan ja nyt Hasanen aikookin hoitaa ison osan päivystysvuoroista itse.

– Joulun alla tämä oli ihana piristys omaan työarkeen ja päätin jo silloin, että kesällä uusiksi. Toivotaan hyvää säätä kesän torstaipäiviin, jotta mahdollisimman moni päivystys onnistuisi.

2021-05-20 10:31:09.0