Kotkan kirkon peruskorjaussuunnitelma esiteltiin

Kotkan kirkon peruskorjaussuunnitelman esittelytilaisuus pidettiin keskiviikkona 15.12.

Kotkan kirkko kesällä kuvattuna.

Tilaisuudessa peruskorjaussuunnitelmia esittelemässä olivat hankkeen projektipäällikkönä toimiva ryhmäpäällikkö Jenni Rinnekoski Sitowise Group Oyj:st, projektin pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaava  arkkitehti Minerva Ahokanto Arkkitehdit Soini & Horto Oy:stä, rakennesuunnittelusta vastaava  tiimipäällikkö Päivi Niemi-Luostarinen Vahanen suunnittelupalvelut Oy:stä, LVIA-suunnittelusta vastaava  suunnittelupäällikkö Lari Tapaninen Ramboll Oy:stä sekä sähkö- ja Av-suunnittelusta vastaavat projektipäälliköt Heikki Eskelinen ja Jani Lavi Sähköinsinööritoimisto SHS Oy:stä.

Kotkan kirkon peruskorjaussuunnittelu ajoittuu elokuusta 2021 helmikuuhun 2022. Suunnitelmat lähetetään valmistuttuaan Museoviraston hyväksyttäväksi. Museoviraston lausunnon jälkeen suunnitelma lähetetään hyväksyttäväksi Kotka-Kymin seurakunnan kirkkovaltuustolle ja Mikkelin hiippakunnan Tuomiokapituliin.

Korjaustyöt pyritään aloittamaan syksyllä 2022. Kirkko on remontissa ja poissa käytöstä ainakin vuoden 2023 loppuun. Kirkon toiminta kuten jumalanpalvelukset siirretään pidettäväksi Kotkan seurakuntakeskukseen remontin ajaksi.

Kirkon remontissa muun muassa korjataan julkisivua, kosteusvaurioita, vedenohjauksia, sisäseinien rappauspintojen uusimista, tehdään erilaisia lvi töitä sekä uusitaan kirkon sähköt kokonaisuudessaan. Kirkkosaliin tehdään myös pohjamuutostöitä poistamalla kirkon takaosasta penkkirivejä lisäämään kirkon toiminnallisuutta. Pääoven eteisaulaan rakennetaan uusi wc-tila sekä uusi morsiushuone.

Lisäksi kunnostetaan kaikki lattiapinnat sekä ulko-ovet palautetaan alkuperäisiksi lakkapintaisiksi oviksi. Kirkon piha-alueella uusitaan muun muassa kirkkoon tulevaa luiskayhteyttä, kaiteita sekä lisätään mm. pyörätelineitä.

Yhtenä isoimpana urakkana on kattavat julkisivukorjaukset. Remontin myötä julkisivun kosteusrasitus pienenee tulevaisuudessa huomattavasti. Julkisivussa tehdään tiilien paikkakorjauksia, vaihdetaan tiiliä ja tehdään saumakorjauksia. Lisäksi koristeosia kunnostetaan ja kunnostetaan sadevesijärjestelmä.

Kirkon isojen ruusuikkunoiden kunnostus erillisurakkana on meneillään tällä hetkellä.

Kotkan kirkon remontin arvioitu kustannus on noin 3 miljoonaa euroa.

2021-12-15 20:21:24.0