Kotka-Kymin seurakunta tukee Ukrainan sodasta kärsiviä Kirkon Ulkomaanavun kautta

Kotka-Kymin seurakunta päätti 10. maaliskuuta 31 450 euron katastrofiavustuksesta Ukrainan sodan uhrien tukemiseen. Apu toimitetaan perille Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Järjestö jakaa alueella yhteistyökumppaninsa kautta hätäapuna tarvittavia perustarvikkeita. Käytännössä se on esimerkiksi ruoka-apua, lämmikkeitä ja muita perustarvikkeita. Hätäavun toimittaminen on jo alkanut Länsi-Ukrainassa.

Kirkon Ulkomaanavun avustuskeräys Ukrainan konfliktissa kärsineiden auttamiseksi on tähän mennessä tuottanut 2,5 miljoonaa euroa. Avuntarve on valtava. Tällä hetkellä arvioidaan, että Ukrainasta on paennut jo 2 miljoonaa ihmistä. Kotinsa talvea vasten jättäneillä on puutetta lämmikkeistä, suojista sekä ruuasta ja vedestä.

Kirkon Ulkomaanapu arvioi tilannetta ja ihmisten avun tarvetta jatkuvasti, jotta apu kohdentuu sitä eniten tarvitseville niin Ukrainassa kuin muualla Euroopassa.

Kirkon Ulkomaanavun kumppanijärjestö Hungarian Interchurch Aid (HIA) aloitti operaationsa Unkarin rajalla viikko sitten ja nyt HIA on perustanut hätäaputukikohtansa Länsi-Ukrainassa sijaitsevaan Lvivin kaupunkiin.

- Ukrainan tilanne järkyttää. Lehdistön mukaan käsillä suurin pakolaiskriisi sitten toisen maailmansodan ja valtava inhimillinen hätä, kun miljoonat ihmiset pakenevat sodan alta. Se synnyttää halun auttaa ja tällä hetkellä paras tapa auttaa on rahan lahjoittaminen vakaiden järjestöjen kautta. Lahjoitettava summa on käytännössä noin 1€ per seurakuntalainen, toteaa Kotka-Kymin seurakunnan kirkkoherra Anna-Tiina Järvinen

Kotka-Kymin seurakunta on varautunut myös siihen, että pakolaisia tulee Ukrainasta Kotkaan ja heidän auttamiseensa paikkakunnalla.

- Olemme avanneet uusia vapaaehtoistyötehtäviä auttamaan tänne saapuvia pakolaisia. Mikäli haluat itse mukaan vapaaehtoiseksi auttajaksi, voit ilmoittautua osoitteessa www.vapaaehtoistyo.fi/kotka tehtävään ”Apua Kotkassa oleville Ukrainalaisille pakolaisille”, kertoo vapaaehtoistyön koordinaattori Riikka Klaavu-Pihlajamaa.

Thu Mar 10 14:30:00 EET 2022