Elämän puolella

Saanko voida paremmin? Onko minun tunteillani ja tarpeillani lupaa olla? Voinko odottaa elämältä hyvää? Kirkon perheneuvonnassa olemme ihmisten kanssa usein näiden kysymysten äärellä. Ne eivät ole vain älyllisiä, vaan kaikki kerroksemme läpäiseviä kysymyksiä.

Tämän sunnuntain evankeliumitekstissä Jeesus sanoo, että hän on elämän leipä. Olemme ymmärtäneet sen kuvauksena ehtoollisleivästä ja siitä, miten Jeesus antaa itsensä meille, jotta me eläisimme ikuisesti.

Minä ymmärrän sen myös näin: Jeesus on elämän puolella. Hän on selviytymisen puolella, elävyyden, arkisen ilon, eteenpäin pääsemisen, hyvään johtavien valintojen, kasvun ja kevään puolella. Ei väkisin eikä myöskään liian heppoisesti. Mutta hän on siellä, missä asiat helpottuvat ja hengitys kevenee.

Siellä hän on myös, missä asiat eivät tunnu muuttuvan ja olo on tukala ja raskas. Siellä hän vasta onkin. Huomaathan?

Johanna Tanska
Kirjoittaja on perheneuvoja Kotka-Kymin seurakunnassa.

Pappi antaa ehtoollisleipää.