Ajasta ja muutoksista

Elämämme jakaantuu erilaisiin vaiheisiin. On aika lapsuuden, nuoruuden, nuoren aikuisuuden, keski-iän ja vanhuuden. On aika syntyä ja aika kuolla. Tämä on luonnollista.

Osa elämänmuutoksista ei ole ikään tai biologiseen elämänvaiheeseen liittyviä tai itse valittuja vaiheita, vaan elämä antaa niitä. Osa mieluisia, osa vaikeita. On onnea ja kärsimystä. On myös elämänkriisejä, joissa joudumme pakosta suuren muutoksen eteen. Läheisen kuolema, onnettomuus, avioero, sairastuminen, työttömyys tai uupuminen työssä jne. Nämäkin vaiheet – ainakin jälkikäteen nähtynä – ovat osa elämän makua.

Voimme myös itse vaikuttaa elämämme rytmiin. Voimme itse valita jotain, joka jakaa aikamme ennen ja jälkeen… Joku tahtoo opiskella kokonaan uuden ammatin, joku tahtoo matkustaa purjeveneellä maailman ympäri, joku tahtoo kävellä Espanjassa tai Tiibetissä tai Nepalin vuorilla. Joku tahtoo liittyä johonkin yhteisöön, toinen tahtoo vetäytyä hiljaisuuteen. Joku valitsee työstä vapaata, jotta voi olla lähellä omaisiaan ja hoivata esimerkiksi vanhenevia vanhempiaan, sairasta lastaan tai puolisoaan.

Milloin sinun mielestäsi elämäsi on tai on ollut parasta?

Elina Rajala
Kirjoittaja on kappalainen Haminan seurakunnassa.

Vanhat kädet ristissä.
Kuva: Tiina Partanen / Kirkon kuvapankki