Kohti valoa

Jouluaika on päättymässä. Tänään vietämme kirkkovuodessa loppiaista. Loppiainen on kristikunnan vanhimpia juhlia, vanhempi kuin joulu. Alun perin loppiainen on ollut Kristuksen syntymäjuhla, minkä vuoksi sitä vieläkin joskus sanotaan vanhaksi jouluksi.

Läntisessä kristikunnassa loppiaisen aiheeksi tuli keskiajalla kertomus, jonka aiheena on itämaan tietäjien vierailu Jeesus-lapsen luona. Tietäjät toivat Jeesus-lapselle mukanaan kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

Joulu on ohi ja lahjat jaettu. Saitko lahjaksi koruja, hajuvesiä vai voiteita? Osa joululahjoista on jo saattanut hautautua kaapin perälle ja unohtunut. Osa on ehkä edelleen käytössä.

Jumala antoi meille suurimman lahjan, jonka voimme saada. Poikansa Jeesuksen.

Jeesus on maailman valo. Kuljemme nyt joulun jälkeen hiljalleen kohti kevättä ja pääsiäistä. Valon määrä myös luonnossa lisääntyy päivä päivältä. Asukoon Jeesus sydämissämme niin, että mekin voisimme heijastaa hänen valoaan ajatuksin, sanoin ja teoin maailman pimeyteen.

Anne Läheniemi
Kirjoittaja on seurakuntapastori Kotka-Kymin seurakunnassa.

Talvinen metsämaisema, aurinko pilkahtaa puiden raosta.